Strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz aby najlepiej dostosować się do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W opcjach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Kliknij, aby zamknąć to okienko.
Jesteś w: Porady >> komunikacja wizualna w szkole

JAK UŁATWIĆ KOMUNIKACJĘ WIZUALNĄ ?  
 

Dlaczego komunikacja wizualna jest istotna?

Þ      zwraca uwagę na przedstawiany temat / przedmiot, zwiększa dzięki temu zainteresowanie uczniów oraz angażuje ich emocje,
Þ      motywuje uczniów do aktywnego uczestnictwa w lekcji,
Þ      przekazuje informacje samodzielnie lub w połączeniu z tekstem,
Þ      wspomaga zapamiętywanie nowych informacji, ich przetwarzanie i organizowanie dzięki skojarzeniom wizualnym,
Þ      ułatwia rozpoznanie, rozumienie i rozwiązywanie problemów, dzięki przestawieniu związków między poszczególnymi elementami oraz ich funkcji. 


Zalety komunikacji wizualnej:

ekonomia czasu, bo proces uczenia przebiega znacznie szybciej,
skuteczność uczenia, łatwość w odtwarzaniu, trwałość,
większa jasność przekazu,
podkreślenie głównych elementów prezentacji,
łatwość skupienia uwagi,
większe zainteresowanie uczniów,
zachęta do słuchania,
pomoc w rozumieniu przez skojarzenia,
przydatność w zakresie wizualizacji zagadnień trudnych i abstrakcyjnych,
całościowe poznanie i zrozumienie otaczającego świata,
możliwość kształcenia naturalnych sposobów rozwiązywania problemów,
uwzględnienie możliwość psychofizycznych i potrzeb uczniów,
indywidualizacja treści, metod i organizacji kształcenia,
wzrost integracji i spójności zdobytej wiedzy,
wzrost samodzielności w procesie uczenia się,
wzrost aktywności poznawczej, badawczej, twórczej.

 Jednak przy stosowaniu różnych narzędzi komunikacji wizualnej w nauczaniu warto pamiętać by dopasować stopień, ilość i rodzaj przekazu wizualnego do rodzaju przekazywanej treści, mając na uwadze również umiejętne połączenia miedzy wizualnym i werbalnym sposobem przyswajania wiedzy.’
 

Jak zatem ułatwić przekazywanie informacji?
– Przy pomocy nowoczesnych urządzeń umożliwiających przekazywanie informacji, takich jak: rzutniki, projektory multimedialne, wizualizery, oraz eksponując informacje na ekranach przenośnych i ściennych, monitorach, tablicach suchościeralnych i flipchartach.  

                                    Czym kierować się przy wyborze narzędzi komunikacji wizualnej?

 PROJEKTORY
Urządzenia służące do wyświetlania ruchomego obrazu na ekranie. Projektory są głównie stosowane do wyświetlenia prezentacji i filmów odtwarzanych przez komputer lub DVD. Obecnie na rynku są dostępne projektory oparte na dwóch technologiach: LCD i DLP. Projektory z technologià DLP™ wyróżnia wiele cech, dzięki którym osiągnęły przewagę nad starszą, analogową technologią LCD:
• mniejsze rozmiary i waga,
• cichsza praca,
• bardziej precyzyjny obraz bez efektu pikselizacji,
• doskonała jakość obrazu z bogatymi, naturalnymi kolorami,
• wysoki kontrast obrazu,
niezawodność przez długi czas. 

Jak działa wizualizer

Główną częścią wizualizera jest kamera wideo umieszczona w górnej części ramienia, która umożliwia prezentowanie wszelkiego typu materiałów drukowanych, różnych zdjęć czy przedmiotów trójwymiarowych.
Przy pomocy pulpitu podświetlanego (lightbox) istnieje możliwość pokazywania danych przygotowanych na folii do rzutnika, a dzięki opcji „negatyw” można oglądać np. zdjęcia rentgenowskie czy negatywy fotograficzne. Stosując adapter mikroskopowy można pokazywać na ekranie obraz z mikroskopu. Już nie trzeba przygotowywać dla całej klasy wielu mikroskopów i próbek, wystarczy jeden komplet.Wizualizery mają wybudowany zoom, który przybliża lub oddala pokazywane obiekty. Zoom optyczny zapewnia najwierniejsze zbliżenia. Zoom cyfrowy jest „komputerowym” powiększeniem, które jest powiązane z pewną utratą jakości obrazu. Brak zoomu oznacza, że kamerę wizualizera trzeba manualnie zbliżać do pokazywanego przedmiotu, a jest to związane z mniejszą precyzją i drganiami obrazu. 

                                        Wybór właściwego ekranu w kilku prostych krokach

1 krok – typ ekranu
Przenośny czy stacjonarny? Przy braku możliwości powieszenia ekranu na ścianie do wyboru są ekrany podłogowe całkowicie chowane w łatwej do przenoszenia metalowej kasecie lub też ekrany ze składanym trójnogiem, w których możliwe jest wyeliminowanie efektu trapezowego przez odchylenie ekranu od pionu. Przy ekranach ściennych warto rozważyć opcję ekranu rozwijanego elektrycznie lub ekranu rozwijanego ręcznie.
2
krok – wielkość ekranu a wymiar sali Przy dopasowaniu ekranu do wymiarów sali warto wziąć pod uwagę fakt, że dolna krawędź ekranu powinna znajdować się na wysokości ok. 0,9-1,2 m od podłogi, a minimalna odległość między publicznością a ekranem powinna wynosić 1,5 szerokości ekranu, natomiast maksymalna do 6-krotnej szerokości ekranu.
3
krok – format ekranu Do obrazów wyświetlanych przez projektor najlepszym formatem jest 4:3, gdzie pokazywany obraz ma kształt prostokąta. Wszystkie ekrany NOBO są produkowane w formacie 4:3.
4 krok – powierzchnia projekcyjna Ekrany NOBO mają specjalną powierzchnię: białą, matową, z wysokim współczynnikiem odbicia i szerokim kątem widzenia. Dodatkowo wszystkie ekrany są wyposażone w czarną ramkę zwiększającą kontrast oglądanego obrazu.
5
krok – możliwość eliminacji efektu trapezowego (Keystone) Zniekształcenie obrazu w formie trapezu występuje wtedy, kiedy projektor bądź rzutnik pisma jest ustawiony poniżej lub powyżej ekranu. W projektorach efekt ten można usunąć  stosując wbudowaną, cyfrową korekcję. Przy rzutnikach pisma efekt ten usuwa się poprzez odpowiednie nachylenie ekranu. W ekranach na trójnogu do odchylenia ekranu służy specjalne regulowane ramię, na którym zawiesza się górną część ekranu. W ekranach ściennych efekt ten jest eliminowany poprzez zamontowanie na specjalnym wysięgniku. 

 Tablica suchościeralna

Dostępne są trzy rodzaje tablic suchościeralnych w zależności od ich powierzchni:
1 ceramiczne polecane do regularnego i intensywnego używania, dzięki porcelanowej powierzchni odpornej na zabrudzenia, częste ścieranie i działanie różnych substancji chemicznych; powierzchnia jest magnetyczna i może być używana także do wywieszania różnych materiałów przyczepianych magnesami; tablice NOBO Biznes mają 25 lat gwarancji na powierzchnię
2 lakierowane bardzo popularne, dzięki idealnej relacji jakość-cena, tablice z magnetyczną powierzchnią wykonaną z lakierowanej blachy stalowej; tablice NOBO Standard mają 10 lat gwarancji na powierzchnię
3 melaminowe
tablice z powierzchnią niemagnetyczną polecane do niezbyt intensywnego używania; tablice melaminowe mają 5 lat gwarancji na powierzchnię 

Przy wyborze tablicy warto zastanowić się nad różnymi rozwiązaniami:
• tablice wieszane - najczęściej spotykane rozwiązanie, do powieszenia na ścianie w pionie lub w poziomie
• tablice jezdne - obrotowepolecane, gdy nie można zawiesić tradycyjnej tablicy na ścianie lub gdy tablicę trzeba często przemieszczając z miejsca na miejsce
• tablice typu tryptyk -
najlepsze, gdy do pisania potrzebnych jest kilka powierzchni; dodatkowo, część  zapisanych wcześniej informacji można zasłonić i pokazać dopiero w środku lekcji 


Flipchart 

Flipchart jest bardzo użytecznym narzędziem aktywnej komunikacji dzięki swoim różnorodnym zastosowaniom.W czasie różnych spotkań na arkuszach papierowych można robić notatki i następnie je wmieszać, aby pomagały w dalszej dyskusji. Jeśli zabraknie bloków papierowych można robić notatki bezpośrednio na sucho-ścieralnej powierzchni flipchartu. Dodatkowo flipcharty z magnetyczną powierzchnią mogą służyć do ekspozycji informacji przy pomocy magnesów. Jeśli flipchart potrzebny jest w różnych salach, polecamy wersję mobilną, którą, dzięki podstawie na kółkach, można łatwo przetransportować z miejsca na miejsce. Przesuwane haki na papier gwarantują możliwość użycia różnorodnych bloków papierowych. Flipchart ma regulowaną wysokość, aby osoby o różnym wzroście mogły komfortowo z niego korzystać.



’ Artykuł pochodzi z materiałów „Efektywna komunikacja z Nobo”